KERESÉS
RECRUIT - aki keres talál
A Tribe Called Quest @ Arathor
Ha kulturált vagy, itt a helyed!
A Tribe Celled Quest @ Arathor
Healereket és dps-eket keresünk hc progress-re!
New Moon @ Ragnaros
Klánunk Mythic Raidekre keres megbízható játékosokat!
Shattered Legends @ Arathor
Hétvégi Guildünk keres Legion-re aktív PvE orientált játékosokat!
+ új recruit beküldése
topik Loot
 Sziasztok!Valaki eltudná magyarázni nekem részletesen mi is a lootolás lényege? Nem tudom felhúzni a karakterem ilvl-jét. Pedig elég sokat játszok, de egyszerűen nem ad be új cuccokat!
Perseus - 354 napja
topik wow_ft_32705
wow_b_32705
qinqshuh - 421 napja
topik wow_ft_32704
wow_b_32704
Samantha Fraser - 423 napja
topik wow_ft_32703
wow_b_32703
Samantha Fraser - 423 napja
topik wow_ft_32702
wow_b_32702
Samantha Fraser - 423 napja

Wolverine Itt az új Blizzard-jelentés
Wolverine - 1563 napja
42


Ma, magyar idő szerint este mutatta be a Blizzard a 2014 2. negyedéves jelentését a befektetőknek - ennek során elhangzott az aktuális előfizetői létszám is, méghozzá a június 30-i adat.

A szám 6,8 millió, ami 800 ezerrel kevesebb, mint a 3 hónappal ezelőtti. A csökkenés ismét elsősorban Keleten történt, a nyugati területeken nem volt jelentős a változás. Ehhez hasonló esést utoljára 2012 2. negyedévében rögzíthettünk, ez közvetlenül a Mists of Pandaria megjelenése előtti időszak volt.

A hírt közlő MMO-Championnál egy szép grafikonon is ábrázolták az előfizetői számokat - már amelyeket a Blizzard közölt korábban.
wow_c_527729
wow_c_526614
wow_c_525693
Igazából az a kérdés, hogy van-e még egyáltalán értelme a wow-hoz hasonló open world mmorpg-knek.
Jelenleg, ha a játékmechanika rákényszeríti az együttműködésre a játékosokat, az jó a sok előfitezőre építő rendszereknek, mert ha questelés közben random találkozol másokkal, akkor arra ösztönöz a játék, hogy álljatok össze csapatokba. Így kialakulnak haveri társaságok és a játék mint szociális média tartja fent az előfizetői bázisát. Azaz minél több ember találkozik egymással játék közben, annál jobb a játéknak.
Ha viszont nincs elég játékos a rendszerben, akkor kénytelen vagy szólóban játszani, így pedig a nehezebb tartalom, ami csapatjátékot kíván elérhetetlenné válik, ami miatt előbb-utóbb elpárolognak az előfizetők, ami így öngerjesztő folyamatot indít el és a végén a játék behasal.
Ezzel ellentétben, ha a tartalmat szólóban is elérhetővé teszik és nem kényszerítik a csapatjátékot, akkor pont a népes szerverek lesznek kényelmetlenek. Ilyenkor ugyanis a "nagy a tömeg" hatás jelentkezik, mert a többi játékos nem segítség, hanem zavaró tényező, kikerülendő akadály vagy konkurencia lesz.
Ha tehát csapatjáték centrikus a játék de nem elég a játékos létszám, akkor azért romlik a játékélmény, ha pedig nem csapatjáték alapú, de sok az ember, akkor meg azért.

Erre az ellentmondásra jó példa a timeless isle. Ha alacsony populációjú szerveren vagy, akkor a celestials gyakorlatilag elérhetetlen és néha még a nagyobb world bossok is reménytelen vállalkozásnak tűnnek. Ha nagy populációjú szerveren vagy, akkor meg az emperor repu farm nehéz, mert amint spawnol egy mob, azonnal tizen vetik rá magukat.
Ugyanakkor a wow féle automatikus csapatösszeállító rendszerek sem igazán működőképesek, mert pont a szociális részét ölik ki a játékból. Egy önkéntes alapon szerveződő és egy random emberekből automatikusan összerakott csapat között kb. akkora a különbség játékélmény szempontból, mint haverokkal kirándulni vagy bkv-n utazni. Hiába éred el a célt ugyanolyan hatékonysággal, ha az egyiket akkor is élvezed, ha a esetleg a végeredmény kudarc, a másiknál meg már az is sikerélmény, ha nem basszák fel valamivel az agyadat a többiek.
Valószínű tehát, hogy néhány további becsődölt project után a gyártók le fognak állni az mmorpg projectekkel és az fog nyerni, aki kitalál valami teljesen új modellt, ami valahogy feloldja a fenti ellentmondásokat. 
wow_c_504355
#37 | Bennyg válasza #36
Ezzel én is egyetértek. MMORPG-be én sem mernék nagyon befektetni.
Az ötletek ki vannak merítve. A másik gond, hogy rengeteg az összecsapott termék, semmi precizitás nincs bennük. Itt látszik meg tökéletesen, hogy sok fejlesztő cég azért vág bele egy MMO-ba, mert látják, hogy a Blizzard mennyit kaszál rajta. A játékosok kritikáival nem is foglalkoznak.

A Blizzard az hallgat a visszajelzésekre. Bármennyire is ez nem látszik, meg, hogy jelenleg is van egy kis Timesink, illetve egy kis Grind, de közel sem olyan vállalhatatlan, mint régi vagy más konkurens terméknél.

Arra is fel kell készülni, hogy a jelenlegi rendszerfunkciók is át fognak esni a vállhatóból vállalhatatlan oldalra, mely további egyszerűsítést, illetve casualosítást eredményezhet.
Előbb utóbb eljön az a dolog, hogy a játék elveszti az összes funkcióit, ami egy MMORPG magját képezi. Ekkor beszélhetünk az MMO műfaj kihalásáról.

Alapvetően az egész MMO műfaj kezd kimenni a divatból.
Egyre kevésbé tartható az a modell, hogy egy játék megköveteli az embertől, hogy a fél életét azzal töltse. Aki tehát egyszer lejött a szerről, az eleve be sem próbálkozik a konkurenciánál.
Szvsz ezért tolódik a Titan is (ha ugyan titokban el nem kaszálták), mert maga az üzleti modell tarthatatlan.

 
A nyugati típusú előfizetések száma gyakorlatilag stagnál a Mists megjelenési hullámának vége óta, lassan 1 éve. Ez azért haldoklásnak nem rossz teljesítmény - főleg azt tekintve, hogy még mindig a közelében sincs a WoW előfizetői számának egyetlen más előfizetéses MMO sem.
wow_c_504321
#33 | Nuwiel válasza #32
Igen, például megszűnik a valor.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
Impresszum, jogi nyilatkozat | Kapcsolat
World of Warcraft is a trademark and Blizzard Entertainment is a trademark or registered trademark of Blizzard Entertainment in the U.S. and/or other countries.
wow.lap.hu | mmorpg.lap.hu | Computerworld.hu | PCWorld.hu | GameStar.hu | VideoSmart.hu