KERESÉS
RECRUIT - aki keres talál
A Tribe Called Quest @ Arathor
Ha kulturált vagy, itt a helyed!
A Tribe Celled Quest @ Arathor
Healereket és dps-eket keresünk hc progress-re!
New Moon @ Ragnaros
Klánunk Mythic Raidekre keres megbízható játékosokat!
Shattered Legends @ Arathor
Hétvégi Guildünk keres Legion-re aktív PvE orientált játékosokat!
+ új recruit beküldése
topik Loot
 Sziasztok!Valaki eltudná magyarázni nekem részletesen mi is a lootolás lényege? Nem tudom felhúzni a karakterem ilvl-jét. Pedig elég sokat játszok, de egyszerűen nem ad be új cuccokat!
Perseus - 2344 napja
topik wow_ft_32705
wow_b_32705
qinqshuh - 2412 napja
topik wow_ft_32704
wow_b_32704
Samantha Fraser - 2414 napja
topik wow_ft_32703
wow_b_32703
Samantha Fraser - 2414 napja
topik wow_ft_32702
wow_b_32702
Samantha Fraser - 2414 napja

Invi Tankok és healerek
Invi - 5774 napja
0
Az elmúlt hetekben komoly vitákra adtak okot Ghostboci írásai, de hogy ne unatkozzatok a WWI08-ig sem, itt van még egy szösszenet Boci patájából, amin egy ideig megint jól el lehet rágódni. A legújabb gondolatfolyamban a tankok és healerek hiányának okaira próbál az ő szemszögéből rávilágítani. Jó olvasgatást, vitatkozást! Smiling

Jobb későn mint soha!
Enokh döbbentett rá, hogy cikksorozatom fő témáját meg sem fogalmaztam, mert magam számára nyilvánvaló volt. Úgyhogy igencsak megkésve a bevezető:

Úgy gondolom, hogy a WOW PvE-ben haladni, sikeresnek lenni sokféleképpen lehet, de ezen sokféle út túlnyomó része véletleneken, vagy másnak át nem adható külső körülményen alapszik. Ha például valakinek van 24 kollégiumi társa, akik mindig egyszerre tudnak online lenni, mind érdeklődnek az MMO-k iránt és eldöntik, hogy együtt nekivágnak egynek, jó eséllyel sikeresek leszenek, de sikerük receptje (végy 24 IRL ismerőst, aki szeret és ráér WOW-ozni) másoknak nem hasznosítható.

Úgy gondolom létezik olyan út, melyen bárki (aki classát kezelni képes és elég időt játszik) sikeres lehet, anélkül, hogy bármilyen külső feltétel fennállna. Ez az út a játékbeli erőforrások (tárgyak, játékidő, játékban végzett „munka”) fair, de önzetlenségtől mentes árucseréje.

Az első cikkben arra kerestem a választ hogy lehet felismerni – így elkerülni - azokat az öncsaló guildeket és játékosokat, akik ugyan azt állítják, hogy érdekli őket a PvE progress, de valójában nem, hanem saját lelki problémáikat élik ki itt, magukat a képzelt világban „főnöknek”, „jó embernek”, „überskillesnek”, „nagy öregnek” és hasonlóknak állítva be. Velük nem lehet progress, hisz ők nem akarják, mást akarnak. Fontos megjegyezni, hogy ők nem azonosak a magukat felvállaló, PvE progresst nem is ígérő funplayerekkel.

A második cikkben a szabadon tradelhető (nem BoP) tárgyak és a játékban végzett munka piaci kereskedelméért kampányoltam, azért, mert aki ezeket a piac által megszabott áron adja, azt nem csapják be (és ő sem csap be senkit), és nem áll fenn az a veszély sem, hogy a játékbeli vagyonát olyanoknak adja, akik úgysem tudnák jól felhasználni.


És most jöjjön a 3. cikk:

Az, hogy a WOW-ban kevés a tank és a healer, gondolom senki sem vitatja.

A Blizzard újabb és újabb kísérleteket tesz azért, hogy ezt a hiányt megszüntesse. Spell damage-et tett a healercuccra, sőt a Lich Kingben nem is lesz külön spell damage és healing, pont azért, hogy minél könnyebben spell DPS-elhessen egy healer. Meg akarják könnyíteni a tankok DPS-elését, és a lore-t megerőszakolva tankot csinálnak a death knightból.

Megjósolom: minden igyekezet kudarcot fog vallani. A tank- és healerhiány max enyhülni fog, megszűnni nem. Az oknak ugyanis semmi köze ahhoz, hogy a tank és a healer nehezebben farmol, vagy ahhoz, hogy kevés a tank és healerkaszt, sempedig ahhoz, hogy nekik feltétlenül retalentálniuk kell PvP-re.

Képzeljünk el egy IRL várost, amiben valami okból kevés a vízvezeték-szerelő. Kézenfekvő, hogy aki nem tud barkácsolni, annak a vízvezetékes problémáihoz kell a szerelő. Mivel több a kuncsaft, mint a szerelő, a meglévő kevés szerelő megemelheti az árát, így nagyon jól jár. Amint a vízvezeték-szerelők extraprofitjának híre megy, mind munkanélküliek, mind más, rossz keresetű iparosok elmennek átképzésre, hogy ők is jól kereső vízvezeték-szerelők legyenek. A sok új vízvezeték-szerelő természetesen lenyomja az árat, így az egyensúly helyreáll. A folyamat teljesen automatikusan történik, minden egyes szereplő kizárólag saját érdekét nézi. Ezt hívják a „láthatatlan kéz” munkájának.

Aki a WOW-ban a 70+ PvE tartalom iránt érdeklődik, az instákba és raidekre jár. Ezekbe kell tank, DPS és healer is. Egy marslakó a vízvezeték-szerelő analógia alapján arra tippelne, hogyha valamelyikből kevés van, akkor jó dolog ilyennek lenni, hisz mindenki téged keres, így sokan indítanak/talentálnak át a ritka classra-specre így az egyensúly rövidesen helyreáll. Mi, akik nem vagyunk marslakók, tudjuk, hogy a tankok krónikus hiányának eszébe sincs helyreállnia.

Miért nem működik a láthatatlan kéz a WOW-ban? Azért, mert a WOW, még ismeretlenek között is „baráti”, „önzetlen” elvek alapján működik. A vízvezeték-szerelőnek fizetünk, ha megszereli a csapot. A tanknak, a healernek még akkor sem fizet senki, ha neki nem is kell loot abból az instából/raidből. Tehát ritkának és keresettnek lenni a WOW-ban nem jelent extra bevételt.

Sőt! Sokkal inkább extra szívást jelent! Mint tudjuk, a WOW-os közösség fő szervező elve a barátságosság, önzetlenség. Mások szívességkéréseit visszautasítva könnyen kivívjuk a „bunkó” címet, guildtársakkal szemben ez akár gkick-hez is vezethet. És minél ritkább valaki, annál több szívességkérést kap. Ha raididőpontban egy mage azt mondja, bocsi srácok, nincs kedvem raidelni, 4 másik DPS ugrik a helyére és senki nem sértődik meg. Képzeljétek el ugyanezt main tankkal vagy az egyetlen sámán-healerrel!

Tehát a valódi, gazdaság-vezérelt világban a ritkaság több bevételt jelent, a WOW kommün-világában pedig több kötelező szívességet. Márpedig ez nemhogy a tankok/healerek szaporodását, hanem ritkulását okozza. Aki ugyanis folyton csak szív a karijával, belépése után kapja a whispek tömegét, hogy tankold le/healeld ki X vagy Y instát, az inkább nem lép be, altozik, vagy retalentál DPS-re.

Ez az inverz-láthatatlan kéz természetesen nem tank/healer függő, hanem ritkaság-függő. Ha a Lich Kingben pl nem lehet instába menni BM hunter nélkül, akkor először király dolog lesz BM-nek lenni.  Rövidesen viszont már mindent kiszedett az instából, a trashpack már néven üdvözli, így elege lesz abból, hogy mindenki őt piszkálja, hogy menjenek instába, és gyártja neki a javítószámlát, elveszi az időt a farmolástól, questeléstől, PvP-től és lootja úgysem eshet. Ekkor szépen retalentál MM-re vagy survre és akkor ott áll a nép instára készen, az ottani fővárosban spammelve a „LFM 1 BM hunter”-t.

Mindaddig, amíg a játékostársadalom a „legalább itt legyünk jók és barátságosok” nevében semmibe veszi a gazdasági realitásokat és a ritkáknak nem kezd el pénzt vagy más játékbeli javakat (pl extra DKP vagy a tank altja úgy öltözhet, mint a DPS mainje) juttatni, akkor azok csak még ritkábbak lesznek. Ebből következően a tank és healerhiány megmarad a kiegészítőben is, még akkor is, ha minden második szembejövő karakter Death Knight lesz („bocsi, nincs tankgearem”).

Jó hír: az önzetlen felszín alatt működik az üzleti realitás. Ha „LFM tank to X, I pay 50G”-vel kerestem tankot, még sosem kellett 10 percnél tovább várnom. Ez az egyetlen tanács, amit tank ügyben adhatok: ajánlj neki pénzt!

Ha meg magad vagy tank (vagy akármi más, ami a szervereden ritka), akkor pedig azt javaslom, legyen ismeretlen altod, amin békésen játszhatsz, anélkül, hogy a fél guild azért nyaggatna, hogy csinálj magadnak javítószámlát és pocsékold az időd – ingyen.

Mindez a logika bármilyen „ritka” csoportra kiterjeszthető (pl „mage, akinek nem is kell loot”). Ha szükségünk van ilyenre, megteremthetjük gold vagy más játékjavak felajánlásával. Én kiálltam Shattrahba és kiabáltam, hogy „I need a mage to HC MgT, but I take the mage loot, you get 100G from me for the run”. 1 óra alatt 12 mage jelentkezett.
Valami hasonló egyébként már működik, a tankok javítási költségét sok guild megfinanszírozza. De ez nem fedezi a játékidőt és főleg nem fedezi azt, hogy a tank neked és nem másnak tankol (pedig megtehetné). Ez valóban csak azt kompenzálja, hogy a tanknak objektíve nagyobb a javítási költsége. Pedig a gond nem ez. A gond az, hogy a tankból kevés van és meg kellene fizetni, hogy több legyen.

Természetesen nem állítom, hogy ez az egyetlen út, ami a helyes class-spec elosztást létrehozza. Egyes guildek megengedhetik maguknak, hogy a hírnevük alapján azt recruitoljanak, akit akarnak. Másokban olyan nagy az összetartás, hogyha valamiből hiány van, akkor valaki rerollol, a többiek meg felhúzzák és felöltöztetik.

De nem hiszem, hogy létezik a class-spec arány helyreállítására más mód anélkül, hogy eleve feltételeznénk olyasmit (pl hírnév, összetartó guild, sok IRL barát együtt játszik, stb), ami a játékosok többségénél nem áll fenn és nem vagy csak nagyon nehezen teremthető meg. Nem varázsolhatod a guilded egy nap alatt olyan hírűvé, melybe özönlenek az applik. De kiállhatsz Shattba, hogy „LF nature tank for Hydross, we pay 1000G for a 4 hours raid session”.
Impresszum, jogi nyilatkozat | Kapcsolat
World of Warcraft is a trademark and Blizzard Entertainment is a trademark or registered trademark of Blizzard Entertainment in the U.S. and/or other countries.
wow.lap.hu | mmorpg.lap.hu | Computerworld.hu | PCWorld.hu | GameStar.hu | VideoSmart.hu