KERESÉS
topik Loot
 Sziasztok!Valaki eltudná magyarázni nekem részletesen mi is a lootolás lényege? Nem tudom felhúzni a karakterem ilvl-jét. Pedig elég sokat játszok, de egyszerűen nem ad be új cuccokat!
Perseus - 2410 napja
topik wow_ft_32705
wow_b_32705
qinqshuh - 2477 napja
topik wow_ft_32704
wow_b_32704
Samantha Fraser - 2479 napja
topik wow_ft_32703
wow_b_32703
Samantha Fraser - 2479 napja
topik wow_ft_32702
wow_b_32702
Samantha Fraser - 2479 napja

Pappi77
Murloc
Pappi77
27 hozzászólás

Helló megkíséreltem a wiki pédián található angol szöveget lefordítani/leferdíteni Laughing out loud ime a végeredmény :

Dkp

Forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/DKP_(point_system)

A DKP egy az MMORPG-kben használt pontrendszer , amit azért alakítottak ki hogy segítse a nagyobb raidek, illetve guild/klán események alatt szerzett tárgyak elosztását a guild tagok között. A DKP-t az Everquest, Everquest2 és a World of Warcraft játékokban alkalmazzák eredendően . A DKP-t egy Everquestet játszó Afterlife nevű klán alakította ki először 1999-ben és azóta sokan átvették a használatát .

1. Miért kell a DKP ?
1.1 A DKP rendszerek célja
2. Alap DKP
2.1 Az alap DKP problematikája
2.2 Kiegészítések az alap DKP-hoz
3. Egyéb DKP rendszerek
3.1 Zéró-összeg DKP ( Zero-sum )
3.1 Költsd el mindet DKP ( Spend-all )
3.2 Költs eleget DKP ( Spend-enough)
3.3 Probabalistic ( sajna nem tom pontosan lefordítani, talán Valószínűség ..) DKP
4. Stratégiák a nem kívánt tárgyak kezelésére
5. DKP Ökonómia
5.1 Ár kezelés
6. DKP vita
6.1 Érvek a DKP ellen
6.2 Érvek a DKP mellett

1. Miért kell a DKP ?

Sok MMORPG-ben vannak olyan tárgyak , amik igen igen értékesek és csak kis számban esnek , és csak akkor amikor egy-egy nagyobb Boss-t eliminál a csapat . Amikor egy-egy ilyen Főnököt kivégez a társaság, akkor ezek a tárgyak sokkal kisebb számban esnek, mint a csapat ami szükséges a szörnyeteg elpusztításához. Tehát szükség van egy rendszerre ami segít eldönteni hogy ki kapja az értékes cuccost . Ennek egyik alapvető mondja a véletlenszerűség ( erre van a Wow-ban a roll ) . Ezt azonban a játékosok nem tartják igazságosnak, mivel bárkinek lehet esélye a kívánt tárgyat elvinni .

1.1 A DKP rendszerek célja

A DKP rendszerek különféle sokszor egymás utját keresztező célok között próbál egyensúlyt teremteni . Ezek lehetnek például :
A tárgyakat meg kell próbálni a résztvevő játékosok között igazságosan elosztani.
A tárgyakat olyan módon kell szétosztani hogy az erősítse a guildet, hogy a jövendőbeni csatározásokat és megpróbáltatásokat könnyebben abszolválják.
Az állandó tagok akik , megdolgoztak bizonyos tárgyakért , biztosítva legyenek arról hogy hozzá is jutnak.
Az új tagok is részesüljenek a raidek során begyüjtött jutalmakból, mintegy eredményeképp annak hogy a guild tagjaivá váltak .
A nagy értékű tárgyakat mindenképp el kell osztani a klán tagok között , mivel ha ez nem következik be, akkor a klán elmulasztja az esélyt, hogy erősebbé váljon .
A rendszernek könnyen átláthatónak és adminisztrálhatónak kell lennie .

Mindezen követelményeknek egyszerre nagyon nehéz megfelelni, talán lehetetlen is , éppen ezért a klánnak be kell állítani egy priritási rendet is amikor a saját DKP rendszerét dolgozza ki. Sokan azt mondhatják majd, hogy a guild jogai limitáltak a tárgyak elosztásában, a befektetett munka fejében ami a raid sikerességét biztosítja . Egynémely játékost pedig jobban vonzhat a kevésbé formális és ellenőrzott loot elosztási rendszer.

2. Alap DKP

A DKP tulajdonképpen nem egy rendszer, hanem több egymással versengö szisztéma amiknek mindegyike a DKP nevet viseli . Eme rendszereknek az alapjai a következök:
Minden alkalommal amikor a csapat megöl egy Föszörnyet, vagy valamilyen tárgy esik akkor a csapat minden tagja kap valamennyi pontot . Pontokat még egyéb esetekben is lehet szerezni amik fontosak a guild szempontjából- például, a raid időtartama alapján, időben megjelenés a raid kezdetekor és ottmaradás a végéig, pontot lehet szerezni még a guild müködéséhez szükséges tárgyak és eszközök rendelkezésre bocsájtásából .
Akármikor , amikor egy olyan tárgy esik, amit esetleg több guildtag is szeretne a magáénak tudni, akkor egy aukciót tartanak. A legmagasabb licitet adó guildtag nyeri ebben az esetben az adott tárgyat .

2.1 Az alap DKP problematikája

Az alap DKP egyszerű és könnyen megérthető a játékosok számára . Van azonben az alap DKP-nek néhány potenciális gyengesége . Elsősorban az infláció : ha a rendszerbe túl sok pont kerül be és kevés kerül ki belőle , akkor a veterán játékosoknak rengeteg pontja gyűlik össze, amit az újonnan csatlakozott guildtagok nehezen tudnak behozni .A másik gond a kasztkiegyensúlyozottlanság miatt fellépő ártorzulás . Hogyha egy tárgy nagyon szükséges az egyik kaszt számára és az adott kasztban nagy a túljelentkezés a tárgyért akkor hihetetlenül felmehet az ára .Ez azt jelenti hogy az adott kasztnak kevesebb DKP pontja lesz olyan tárgyak megvételére amit minden kaszt használhat . Itt a kereslet és kínálat elve működik és egy telített kaszt helyzete jóval nehezebb mint egy olyan kaszté ami viszonylag kevesebb tagot számlál . Az alap DKP rendkivül sérülékeny az összeomlás tekintetében . Tegyük fel hogy vannak olyan tárgyak amik csak egy-egy kisebb kaszt számára szükségesek, mint például a vadászok vagy harcosok kasztjának, vagy a papoknak. Ilyenkor az adott kaszt tagjai megegyezhetnek hogy limitálják a felhasználásra kerülő DKP pontjaikat, vagy úgy hogy véletlenszerűen kiosztják egymás között a tárgyat, vagy csak a minimum licitet adják meg, vagy meghatároznak egy maximum árat amit kiadnak a tárgyért. Ebben az esetben az adott kaszt értékén alul juthat egy egy jobb darabhoz, emiatt a módszer miatt sok DKP-juk felgyülhet, és előnyre tehet szert olyan esetekben, ha minden kaszt számára értékes tárgy licitálására kerül sor.

2.2 Kiegészítések az alap DKP-hoz

Egy fajta kisérlet annak érdekében hogy elkerüljék a "Kartellesedést" , az az hogy külön pontokat adnak a kaszt specifikus dropokért amit csak a kaszt specifikus tárgyak megvételére lehet költeni. Ez jelentősen visszaszoritja az ugymond monopol helyzetben lévő játékosok "visszaélési" lehetőségeit, ellenben a rendszert meglehtősen komplikálttá és nehezen megérthetővé teszi. A másik módozat az alap DKP-nál ismertetett modszer ami bónusz pontokat ad a klán eseményeken időben való megjelenésért vagy a jelenlétért a teljes raid időtartam alatt, vagy a raiden való pontos megjelenésért stb stb .... Bónusz pontok akkor is szerezhetőek ha az adott játékos illetve csapat első alkalommal gyűr le egy-egy nehezebb boss-t , ez bátorítja a klántagokat hogy ott legyenek minden egyes új főnök leterítésekor .
Némely rendszer alkalmaz eljárásokat , amik renormalizálják a már meglévő játékosok DKP pontjait, tehát nem lesz mindenkinek hatalmas mennyiségű DKP pontja és igy az újonnan csatlakozottak sem érzik majd úgy magukat hogy ők csak a koncot meg a maradékot kapják. Tehát ezt egyfajta pont elévüléssel lehet megoldani , például minden játékostól egy fix pontot vonnak le havonta ez lehet a guild összes játékosának a száma osztva kettővel, vagy a meglévő játékosok száma szorozva egy konstansal ami kisebb mint 1 . Ez a technika lehetővé teszi hogy a hierarchia megmaradjon, ugyanakkor lehetőséget ad az újaknak is behozzák a "lemaradást" .
Végül pedig , néhány rendszer fix árakat alkalmaz ahelyet hogy aukciót tartana egy egy kívánt cucc esetében . Ez a rendszer a Fixált-ár DKP, aminek előnye hogy rendkivil gyorsan lehet adminisztrálni játék közben, ugyanakkor szenved eme árkotrollálási metódus piaci hátrányaitól ( Lásd később az Ár kezelés fejezetben ) .

3. Egyéb DKP rendszerek

Más egyéb rendszerek amik szintén DKP néven futnak , ám alapjaiban más mechanikákat használnak mint a fentebb taglalt alp DKP . A pontos mechanikák minden guild esetében mások lehetnek , de sokszor a most ismertetésre kerülő módszerek, valamelyikét vagy mindegyikét egyaránt használhatják. Tehát épp emiatt ez a lista korántsem teljes .

3.1 Zéró-összeg DKP ( Zero-sum )

Ebben a rendszerben , minden tárgy egy meghatározott pontértéket kap . Ha egy ilyen tárgy esik akkor a játékosok a meglevő pontjaik prioritási sorrendjében jogot nyernek a tárgy megvételére. Ha egy játékos jelentkezik az adott tárgyért, akkor minden játékos részesül a tárgyra elköltött pontok egyenlő részéből . A játékosoknak lehetnek negatív DKP pontjaik . A teljes elköltött pontok száma megegyezik a kapott pontok számával innen származik az elnevezés is Zéró-összeg . Nézzünk egy példát erre , a könnyebb megérthetőség érdekében . Tegyük fel a csapat abszolvál egy rosszfiút amiből olyan item esik aminek értéke 80 pont , és 40 ember volt eme csetepaté során jelen . Tehát ezért mindenki 2 pontot kap . Az aki megveszi a tárgyat elkölt 80 pontot de kap ugyebár kettőt tehát összesen csak 78 pontot költ el. Ha ez az adott játékos újabb tárgyat szeretne, várnia kell addig mig a pontjai száma el nem éri a többi játékos pontszámának szintjét. A Zéró-összeg DKP ellenzői azzal érvelnek hogy ez az új guild tagoknak kedvez mievl ők nulla ponttal indulnak mig, a klán régebbi tagjai negatív pontokkal is rendelkezhetnek. Habár eme rendszer jellegzetessége hogy lehet minimum és maximum ár a "DKP piacon" aminek megvannak a maga előnyei és hátrányai .
A rendszer többnyire immunis az összeomlásra , feltételezve, hogy valamilyen stratégia alkalmazásban van a nem kívánt tárgyak kezelésére.

3.2 Költsd el mindet DKP ( Spend-all )

A költsd el mindet DKP esetében , bármikor amikor egy játékos úgy dönt hogy megvesz egy tárgyat, akkor el kell költenie az összes DKP-ját, hogy megkapja. Ez azt hivatott biztosítani hogy az új tagok is hozzájuthassanak tárgyakhoz még egy kiforrott DKP rendszerben is, de a régebbiek is biztosítva vannak arról hogy megkapják a rég áhított felszerelést . Ennek a rendszernek a hátulütője , hogy idővel a játékosok nehezen akarnak megválni a DKP-juktól, ami sok nem kívánt tárgy felhalmozódásához vezethet. Továbbá a költsd el mindent DKP esetében amint egy játékosnak sikerült a legtöbb dkp-pontot összegyüjtenie már egyre kevésbé lesz érdekelt olyan raideken résztvenni aminek során számára nem esik hasznos gear , és éppen csak annyit vesz részt raideken hogy megőrizze vezető helyét a DKP listán.
A rendszer többnyire immunis az összeomlásra , feltételezve, hogy valamilyen stratégia alkalmazásban van a nem kívánt tárgyak kezelésére.

3.3 Költs eleget DKP ( Spend enough )

A költs eleget DKP esetében a játékosok a meglévő pontjaik tekintetében alakítanaki sorrendet . Ha egy játékos meg akarja szerezni a tárgyat mikor rá került a sor akkor 1 ponttal többet kell kifizetnie az adott tárgyért mint amennyi az őt a sorban követő játékosnak van . Ez lehetővé teszi a játékosoknak hogy tartalékoljanak valamennyi DKP-t . Ennek a rendszernek a legfőbb erénye hogy az adminisztrációja könnyü hiszen nemigazán kell a játékosoknak jelezniük a részvételüket egy-egy tárgy megvételéért való versengésben, mivel meglévő pontjaik épp ezt determinálják.
A költs eleget DKP esetében is lehetnek nem kívánt tárgyak, de nem akkora mértékben mint a költsd el mindet esetében .
A rendszer többnyire immunis az összeomlásra , feltételezve, hogy valamilyen stratégia alkalmazásban van a nem kívánt tárgyak kezelésére.

3.3 Probabalistic ( sajna nem tom pontosan lefordítani, talán Valószínűség ..) DKP

Ellentétben azzal hogy ténylegesen elköltenék a DKP-t , néhány guild a teljes csapat DKP-ját használja fel arra, hogy befolyásolják a valószínűségét annak, hogy egy véletlenszerű dobás során hozzájussanak a tárgyhoz. Például ha egy játékosnak 20DKP-ja egy másiknak meg 10 akkor a 20 ponttal rendelkezőnek 2x akkora az esélye hogy megkapja a cuccot mint a 10 ponttal gazdálkodónak. A nyertes játékos DKP-jának összegéből pedig levonásra kerül az adott tárgy előre meghatározott értéke.Ez a rendszer kiegyensúlyozott kapcsolatot alakít ki a klán régebbi és újabb tagjai között mivel anélkül juttatja előnyhöz a veteránokat hogy az újakat teljesen kizárná .

4. Stratégiák a nem kívánt tárgyak kezelésére

Bármely rendszerben, de különösen azokban ahol hatékony ár minimumot alkalmaznak, előfordulnak olyan tárgyak amik senkinek nem kell . Minden klán szinte teljesen egyedi módon kezeli ezeket az eseteket . A guild leader kényszerítheti a játékost hogy dkp-t költsön a tárgyra vagy esetleg olyan játékos kapja az adott tárgyat aki a legtöbbet profitál belőle. Esetleg az ilyen tárgyakat disenchantolják majd az így létrejött anyagokat ah-ban értékesítik vagy magáért az esetlegesen ebből megoldható enchantért dobnak a játékosok .

5. DKP Ökonómia

Mivel a DKP azért született hogy ritka tárgyak illetve erőforrások kerüljenek szétosztásra, ezért értelmezni lehet a gazdaság kontextusában is. Figyelembe kell vennünk a kereslet-kínálat befolyásoló hatásait a tárgyak árának a meghatározásának tekintetében. Sajnos a wow esetében ugyebár elég nehézkes a tárgyak rendelkezésre állóságát megérteni . Egy normál gazdaságban a tárgyakat emberek erőfeszítése során hozzák létre , csakúgy mint az MMORPG-k nagy többségében is . Ámbár az olyan játékok esetében mint a Wow vannak olyan tárgyak amit csak az használhat aki "kilootolja" . Ezek a tárgyak felvételkor azonnal hozzá kötődnek a játékoshoz , tehát amint kilootolja az már hozzá is kötődött , tehát nem lehet odaadni más játékosank. Vannak olyan tárgyak is amit viszont el lehet adni vagy oda lehet adni másnak is , ezek a tárgyak csak használtkor kötödnek a játékoshoz, tehát csak akkor ha használni vagy viselni kezdi az illető. Ezeknek a tárgyaknak az ellátottsága rendkivül kiszámíthatatlan mivel csak azok a játékosok találkozhatnak vele akik épp az azt dobó mob eliminálásánál jelen voltak.
Általában ha egy játékos megszerez egy ritka tárgyat , már nincs szükség arra hogy még egy legyen neki, tehát egy ujabb ugyanolyan tárgy szükségessége gyakorlatilag nulla. Ha egy Boss vagy helyszín új az adott csapat számára akkor az ebből szerezhető tárgyakra igen magas lesz az igény, bár miután az adott eseményt többször is megcsinálta az adott csapat , az igény az ebből szerezhető felszerkó iránt drasztikusan csökken . Ennek eredménye hogy amikor még fiatal a guild és az egy egy ütközet során esett tárgyak ritkák, az áruk ilyenkor még rendkívül magas, de amint kezd a guild kiforrni és már farmolja az adott instance-ot a csapat, akkor az onnan bejövő tárgyak értéke meredeken esik . Épp ezért sok guild a fixált áras rendszerek mellet dönt hisz a legnagyobb vitákat az okozza hogy a régi tag a sokszorosát fizette az adott tárgyért míg az új tag csak a töredékét hiszen az adott boss már farm státusban van és a guild nagy többsége már rendelkezik az abból nyerhető javakkal .

5.1 Ár kezelés

Némely rendszer mint a Zéró-összeg alkalmaz ár maximumot , vagy ár minimumot esetleg mindkettőt . Az ár minimum jellemző hatása hogy gyakran vannak olyan helyzetek amikor senki nem akarja elkölteni az adott tárgyra a pontjait, szükségessé téve egy módszert hogy megoldják ezt a nehézséget ( Disenchant FTW ) . Az ár maximum olyan helyzetekhez vezethet amikor több játékos akarja megvenni a tárgyat az adott áron. Ezt általában könnyebb megoldani mint az olyan tárgyak esetében amit senki nem akar, hiszen akkor az adott tárgyakat igénylő játékosok dobást végezehtnek a cuccokért és ezt mindenki fair megoldásként könyveli el. Ha azonban az árak túl alacsonyak, akkor tul sok játékosnak lesz több mint elég pontja és így a pontrendszer értelme gyakorlatilag elvész .

6. A DKP vita

Ebben a szakaszban lássunk néhány érvet és ellenérvet a DKP-vel kapcsolatban. Itt nem az egyes rendszerekről lesz hanem a DKP egész koncepciójáról pro és kontra .
Összeségében az egész DKP alapja az, hogy jutalmazza a résztvevő játékosokat a befektetett enrgia függvényében. Habár pontosan ez okozza a vitát is , hogy nem-e az egész DKP "érték" és "erőfeszítés" tézise a hibás .

6.1 Érvek a DKP ellen

A DKP a hosszútávú játékot jutalmazza , a részvétel minőségével szemben . Ez ellensúlyozható a DKP pontok elévülésével .
Azoknak a raideknek az esetében amikor a szervezés és a játékosok tapasztalata nem befolyásolja a raid kimenetelét, a DKP nem megfelelő mivel minden játékos egyenlően vette ki a részét az adott eseményen a "munkából", és mivel a raid nem kapcsolódik egyik előző raidhez sem, az itt esett tárgyakért sokszor igazságtalannak érzik a DKP alkalmazását .
Az alkalmi játékosok kevesebbszer tudnak a raideken részt venni, mint azok akiknek több idejük van játszani. A DKP rendszer használata épp emiatt a tárgyak egyenlőtlen eloszlásához és az alkalmi játékosok ugymond büntetéséhez vezet.

6.2 Érvek a DKP mellett

A "kockák" aránytalanul többet játszanak ám létük elengedhetetlen a guild szemszögéből , hisz ők vannak mindig az elsők között egy-egy új bossnál, ők a legtapasztaltabbak és sok esetben ők dolgozzák ki a stratégiákat egy-egy instance megoldásához , éppen ezért ők vannak a legjobb helyzetben hogy nagyon jó minőségű tárgyakhoz jussanak a többiekkel ellentétben.
A folyamatos raidelés miatt minden játékos hozájutt az adott tárgyhoz előbb utóbb. A DKP csak a sorrendet határozza meg hogy ki mikor válik jogosulttá az adott tárgyra .
Nemcsak az adott személy élvezi a jobb minőségű cuccból fakadó előnyöket hanem az egész guild is , hiszen egy tank például hatékonyabb egy nagyobb dps-t leadó fegyverrel és a guild tagok is kevésbé tarthatnak attól hogy leránthatják a nagy leadott dps-el az aggrót a tankról .
A DKP rendszerek bátoríthatják a tapasztalt játékosokat azáltal hogy dkp pontjaikat felhasználhatják majd az uj ütközetek során esett tárgyak megvételére .
Amíg a guild még csak próbálja az adott instát a DKP segít abban hogy a tagok ne fáradjanak a sorozatos buktákba azzal hogy a játékosok pontokat kaphatnak a raid időtartamára is , így senki nem érzi erőfeszítéseit teljesen hiábavalónak.

xiaojun
Worgen
xiaojun
144 hozzászólás
wow_c_534687
jonykeen
Defias Thief
jonykeen
42 hozzászólás
wow_c_530639
scott154
Critter
scott154
1 hozzászólás
wow_c_530626
chenjinyan
Southsea Pirate
chenjinyan
604 hozzászólás
wow_c_527091
chenjinyan
Southsea Pirate
chenjinyan
604 hozzászólás
wow_c_526389
Próféta
Gnomeregan Exile
Próféta
254 hozzászólás
wow_c_326017
" I dont know what i say....So forget what i said..Any question? No? Belive me.." The Prophet (Kultúrális Forradalom)

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
Impresszum, jogi nyilatkozat | Kapcsolat
World of Warcraft is a trademark and Blizzard Entertainment is a trademark or registered trademark of Blizzard Entertainment in the U.S. and/or other countries.
wow.lap.hu | mmorpg.lap.hu | Computerworld.hu | PCWorld.hu | GameStar.hu | VideoSmart.hu